Jag har kommit igång med att skissa på ett narrativ för min trilogi, och den ger mig anledning att reflektera över vad rubriken omfamnar – vilka verktyg jag valt och använder, och vilka ramar jag kan tänkas leva med för mitt författande.
RAMAR
Om vi börjar med ramar så är det så att min kreativa sida som vill uttrycka sig väljer många olika former för skapande. Främst är det väl min konst som haft ett uppsving de senaste åren, dels i tid och engagemang, dels i val av media och motiv. Motiv har jag egentligen inga när jag startar upp att måla, jag låter helt enkelt det som händer hända, och ger stor frihet åt material, mina händer och min förmåga att tolka och se vad som växer fram i en målning och sedan accentuera det fram till en helhet som jag är nöjd med.
Så i min konstutövning undviker jag RAMAR avseende motiv. Jag skulle t ex kunnat ägna mig åt att måla landskap, stillebens eller porträtt, då har man ramat in sitt uttryck i ett välkänt område. Det ger möjlighet att förfina metoder, motiv och teknik. Men så är inte min konst beskaffad, jag drar iväg med en en inledande idé, kulör, pensel eller krita, sen får det ge sig vad det blir av det!
Ibland finner jag dock inspiration i en speciell idé och dessa utgår ofta från mina kontemplationer omkring hur verkligheten egentligen fungerar. Där kommer snarast ILLUSTRATIONER i dagern, skisser som beskriver flöden, processer, tillstånd och som blir kartor över en viss del av verkligheten.
Dessa illustrationer kommer sällan hela vägen fram till att jag visar upp dem. De är för det mesta komplexa beskrivningar av realiteter som jag ser, men som är svårförklarade utan en textmassa anknutna till dem. Så detta kan ses som en mellanform mellan KONST och FÖRFATTANDE, en bro som jag känner kan vara väl värd att utforska mera av.
Mitt skrivande är klart mera i sin linda än vad min konst ser ut att vara i, och framfödseln av mina texter är mer förenat med att få alla min “bioplasma” (mitt kött, blod, känslor, tankar etc) att bli och vara en koherent kanal för att trycka ut vad jag vill ha sagt.
I det ligger givetvis också att som “verktyg” (ser mig som verktyg för skrivandet, det är liksom svårt att säga att det är JAG som målar, skriver eller vad jag nu sysslar med kreativt) måste ha en koll på källan som jag öser ur, så det blir rätt i given stund.
Så ramarna för mitt författande är något som jag håller på och utforskar. De har inte “stelnat” i en fungerande form för processen att skriva/författa ännu. Men sökandet efter ramar har ju startat bl a genom att jag nu genomför min 21 dagars maraton med skrivande minst en timme per dag. Det är en RAM som jag håller mig till. En ram som fungerar som en sko, skohornet är mitt beslut om de 21 dagarna!
Skon är det rum av tid som jag avsätter för att verkligen sitta vid min dator och verkligen skriva. Jag har en RAM omkring detta också genom att jag loggar allt jag gör via min dator eller mobil, och då kommer vi osökt in på det där med VERKTYG.
VERKTYG
Jag har sökt efter bra verktyg att jobba med i mitt författande och har hittat några som verkar ha det som jag vill ha. Ett verktyg som jag inte hade tänkt på överhuvudtaget som ett författarverktyg har dock gett mig bra insikter.
Det heter RESCUE TIME och är en mjukvara som loggar all din tid som du använder din dator eller mobil. Ett verktyg som ger din insikter i dina vanor och ovanor och som kan ge dig möjlighet att bringa in dig mot bättre och mer effektiv och fokuserad tidsanvändning. Man kan också logga saker som man gör utan dator eller mobil, men för min del har det visat sig svårt att lära mig det. Det kräver en hantering som handlar om att logga in en aktivitet och sedan också logga ut när den är klar. Visar sig för min del att jag glömmer logga ut 🙂
Jag finner rescue time just nu som en god partner i att ändra mina vanor och bygga in författandet i mitt liv på ett bra sätt! Ta en koll på det om du är intresserad – googla rescue time!
Som mitt verktyg för att skriva och hålla mitt material som skisser, idéer och småtexter inom en och samma ram har jag valt SCRIVENER som är ett verktyg för författare som ger bra mycket mer ävn vad Word kan ge. Men det har ett pris, och det är en inlärningskurva som vida överstiger Words i tid och intresse. Det finn smycket Youtube klipp att lära av, men du måste ändå verkligen jobba dig in i mjukvaran.
Men när du väl har fått knorr på det så har du ett verktyg som kan ge dig en skrivupplevelse som är mer än vad Word ger dig!
Jag har länge använt scrivener för att skriva min dagbok/journal så jag har testat programmet under någr aår nu, och det har stanant kvar, och kommer att bli mitt huvudverktyg framöver!
Perfekt faktiskt – tycker jag. Googla scrivener så hittar du Litteraturer & latte som är bolaget som byggt detta enormt packade verktyg!
Slutligen vill jag nämna att jag länge jagat en mjukvara som man kan göra TIMELINES med, och mest varit missnöjd med vad jag hittat. Jag tog mig dock tid att kolla AEON Timeline och efter att ha tagit mig igenom några Youtube klipp och läst på mig om verktyget så köpte jag det och har nu börjat använda det för att göra en outline och narrativ för min trilogi.
Googla AEON timeline så finner du verktyget!
Det som är oerhört bra med AEON är att det är integrerat med scrivener så ändringar jag gör i narrativet i AEON påverkar scrivener när jag synkar – och tvärsom givetvis.
Det skall bli en spännande resa att bygga det narrativ och en outline (som är som ett skelett för en story) som ger mig en översikt över trilogin som efter att min outline känns bra, det är dags att skriva, editera och så småningom publicera!
SLUTKLÄM
Jag avslutar med att konstatera att jag nu bygger in ett moment i mitt författande som jag ännu inte är så värst bekant med – att bygga en outline och ett narrativ som ger A till Ö för en bok. Som jag skrev ovan om min konst så är jag en konstnär som vill “låta det som händer, hända..” Så min konst växer fram av sig själv, jag är bara ett verktyg. Jag säger inte att jag har målat min konst, det är min konst som målar mig!
Men nu skall jag alltså bygga ett skelett – en outline – av mina böcker på förhand innan jag skriver text. Det ger mig en intressant ny OKÄND PROCESS att utforska, och med det säkerligen en hel del inre motstånd att stångas mot.
Så då har jag nu funderat på att ge mig en NY 21 dagars utmaning, och det handlar om att unde 21 dagar i rad endast jobba med min OUTLINE, NARRATIV, VÄRLDSBYGGANDE, KARAKTÄRSDEFINTIONER och annat som inte är flödande skrivande, men som är förutsättningar för att få till en bra slutprodukt som är genomtänkt och som kan skrivas snabbt när väl skelettet är klart!
Jag räknar med att ta upp denna utmaning efter de 21 dagarna en timmes skrivutmaning som jag just nu är inne på dag 10!
Slutligen FUCK Chatt GPT, AI kommer inte att göra någonting med min bok… jag har ingen lust att bli en hantlangare åt en AI, jag vill göra jobbet själv faktiskt!